Når man taler om SEO-strategier, kan man ikke komme uden om begrebet linkbuilding. Linkbuilding er nemlig en væsentlig faktor, for at du kan optimere din hjemmesides placering på Google. Formålet med linkbuilding er, at man skaber et netværk af relevante links som fører tilbage til ens egen hjemmeside, fra andre godkendte websites. Når søgemaskinen så kan se, at andre troværdige sider linker til din hjemmeside, vil det øge dine chancer for en bedre placering på Google.
Analyse af virksomheden og markedet
For at kunne skabe gode resultater med linkbuilding, er det essentielt at der bliver fortaget en bred analyse af både den pågældende virksomhed, samt markedet og konkurrenterne omkring. Ud fra denne analyse, kan man skabe en konkret strategi for linkbuilding, som arbejder hen imod de individuelle mål, der er sat for virksomheden. Det kan være en fordel at benytte sig af et professionelt bureau til denne opgave, for at sikre en troværdig analyse og få hjælp til at opbygge en god strategi, der kan skabe stabile og langsigtede resultater.
En naturlig linkprofil
Noget af det, som også er essentielt når man arbejder med linkbuilding, er at der skabes en naturlig linkprofil. Dette betyder, at den opbyggede strategi skal bestå af variation og diversitet, når man taler om de links, der skal pege mod ens egen hjemmeside. Dette skal sikrer at søgemaskinen opfanger dine links som værende værdiskabende og troværdige.
En naturlig linkprofil skabes ved, at man sørger for at varierer mellem links til forsider og links til relevante undersider. Herudover er det også vigtigt, at man har fokus på ankerteksten. Ankerteksten skal gerne variere mellem forskellige ting, som brandnavn, søgefraser eller andet, som anses som værende relevant for netop din hjemmeside. For at opnå en troværdig og organisk vækst på hjemmeside og den naturlige linkprofil, er det en fordel af sprede links over tid.