Flere danskere bliver headhuntet til nye stillinger

Foto: Shutterstock

Annoncørbetalt indhold

Danskerne er klar til at blive headhuntet, og det er mere tydeligt end nogensinde! I kølevandet på COVID19 pandemien skete der rigtig meget på arbejdsmarkedet, og mange virksomheder leder nu efter nye kandidater til store som små stillinger. Derfor er headhunting blevet et velkendt fænomen her i lille Danmark. 

En ud af fire danskere har skiftet job

Verden blev vendt på hovedet i 2020, da Corona krisen for alvor ramte Danmark. I kølevandet af krisen har vi set en eksplosion inden for arbejdsskift. Trods nedlukninger så har hver fjerde dansker valgt at søge nye udfordringer og andre græsmarker i deres arbejdsliv.

Hvorfor disse pludselige jobskift? Det er svært at sige, men det har gjort at flere og flere danskere er blevet headhuntet til nye stillinger. Virksomheder er begyndt at kigge på de passiv arbejdssøgende ved at bruge headhunting som et værktøj frem for traditionelle stillingsopslag - og det lader til at give pote!

Rekruttering at topmotiverede medarbejdere

Måske skyldes denne ændring i arbejdsmarkedet, at virksomheder er begyndt at lede efter medarbejdere med nye kompetencer, dedikation og motivation. Virksomheder er blevet mere interesseret i de passive jobsøgende danskere, som allerede sidder i andre stillinger, hvor de headhuntet fra.

Undersøgelser viser nu at over 50% af alle danskere er passivt jobsøgende, men stadig modtagelige over for nye tilbud, hvis de bliver headhuntet. Rekruttering gennem en headhunter foregår altid med 100% diskretion, så sikkerheden hos ens nuværende arbejdsstilling er garanteret.

Medarbejdere spottes på LinkedIn

Headhuntere arbejder hovedsageligt på LinkedIn, og det er også her, at størstedelen af de inaktive jobsøgende befinder sig. Selvom man allerede sidder i en stilling, så kan man jo godt finpudse og opdatere sin LinkedIn profil en gang imellem. Dette gør dig mere synlig over for potentielle headhuntere.

Ofte kan en LinkedIn profil gøre arbejdet for dig, så du kan headhuntes uden aktivt at søge de gode stillinger. Hvis du gerne vil stå skarpt på LinkedIn, så opdater din profil med dine kompetencer, din uddannelse, erfaringer og relevante kurser, så du bliver mere attraktiv for en headhunter.

Pas på med at overfyld din profil, men gør den heller "short and sweet", så dine relevante informationer i forhold til arbejdslivet er nemme at overskue.