Flere end 3,5 millioner kyllinger om året bliver berørt af et nyt initiativ. Nu stopper supermarkedskæden Lidl nemlig med at sælge almindelige ferske kyllinger. Fremover vil kæden udelukkende have kyllinger med det statslige dyrevelfærdsmærke i køledisken.
Fra begyndelsen af marts i år er det ikke længere muligt at købe konventionelle, ferske kyllinger i Lidls 125 butikker i Danmark. Det sker, efter kæden har besluttet at tage endnu et skridt i retningen af bedre dyrevelfærd. Det fortæller kæden i en pressemeddelelse.
Ferske kyllinger kan nu kun fås med det statslige dyrevelfærdsmærke, og de konventionelle, hurtigvoksende kyllinger er ikke længere en del af kædens ferske sortiment. Lidl er den første dagligvarekæde i Danmark med initiativet og fra start marts vil alle ferske kyllinger i dagligvarekæden være påført Dyrevelfærdsmærket med et hjerte.
”Det er nemt at sige, at man går op i dyrevelfærd. Det er straks sværere rent faktisk at skabe handling bag ordene. Det er tre år siden, vi gik i gang med at udvikle dyrevelfærdsmærket sammen med størstedelen af branchen, og jeg er stolt af, at vi i dag kan tage et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden”, siger Rasmus Pape, Chief Commercial Officer i Lidl, og tilføjer, at initiativet er en start:
”Vi er startet dér, hvor vi ved, at vi gør den største forskel – nemlig på de ferske kyllinger, som er dem, vi sælger absolut flest af. Initiativet betyder selvfølgelig ikke, at vi sætter os på hænderne. Vi kommer til at fortsætte med at undersøge, hvordan og med hvilke midler, det er muligt for os at optimere endnu mere på dyrevelfærden”.
Lidl har arbejdet på implementeringen af det nye initiativ i cirka et halvt år. Blandt andet med sparring fra Anima og Dyrenes Beskyttelse. Initiativet kommer til at berøre mere end 3,5 millioner kyllinger om året. Hos dyreværnsforeningen Anima mener man, at Lidls initiativ er afgørende for hele detailbranchen:
”Der kan ikke stilles spørgsmålstegn ved konventionelle kyllingers enormt dårlige forhold. Derfor ser jeg Lidls fremadsynede beslutning som intet mindre end et historisk fremskridt for dyrevelfærden. Forbrugerne har allerede sagt klart nej til buræg, og forvoksede industrikyllinger bliver det næste. Enhver detailkæde, der vil fremtidssikre sin opbakning fra kunderne, bør gøre som Lidl”, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikations- og kampagneleder i Anima.
Håber på samme opbakning som initiativet mod buræg
I Lidl håber man, at kædens kunder vil tage lige så godt imod det nye initiativ, som da kæden i 2015 og 2016, som den første discountkæde i Danmark, først fjernede buræg og dernæst alle skjulte buræg fra sine egne produkter.
”Det er vigtigt for os at kunne imødekomme forbrugernes forventninger og bekymringer, når det drejer sig om dyrevelfærd. Vores kunder tog heldigvis rigtig godt imod vores tiltag mod buræg for et par år siden, så jeg både tror og håber, de også vil tage godt imod vores nye tiltag med ferske kyllinger”, siger Lærke Skaksen Head of CSR, Lidl.
Den betragtning er man enig i hos Dyrenes Beskyttelse:
”Det er en rigtig stor ting, at en butikskæde som Lidl sætter de ekstremt hurtigt voksende industrikyllinger på porten, og det kommer til at få stor betydning for velfærden for mange millioner kyllinger. Samtidig sender det et stærkt signal til resten af branchen. Det er et omfattende og modigt sats, men jeg håber virkelig, at det vil få resten af detailbranchen til at følge trop, som vi så det med buræggene. Og jeg håber, at forbrugerne også vil belønne det”, siger Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse.