Nu tænker trafiklysene selv og følger bilisterne på vej

Foto: Shutterstock

Silkeborgvej bliver ikke ensrettet, men teknologi som kan påvirke trafikstrømme er på vej til Aarhus. Intelligente signalanlæg skal fra næste sæson gøre det lettere at komme hjem fra AGF-kampe.

På Facebook-siden Trafik i Aarhus fortalte Teknik og Miljø mandag, at Silkeborgvej bliver ensrettet i en forsøgsperiode, så trafikanter kun kan køre mod Aarhus om morgnen og ud af byen om eftermiddagen. Det passer ikke, men var ment som en aprilsnar.

De teknologiske muligheder beskrevet i aprilsnarren er dog ikke langt fra virkeligheden. Snart begynder Teknik og Miljø at udskifte teknikken i 13 signalanlæg i området omkring stadion til en ny og intelligent udgave. 

Teknologien vil gøre det muligt at fjernstyre signalanlæggene og give mere grønt lys i retninger, hvor der er størst behov for det. På den måde kan trafikken blive ledt hurtigere væk efter AGF’s hjemmekampe, koncerter og andre store events i området.

”Det er et vigtigt skridt på vejen mod en decideret trafikcentral i Aarhus, hvor vi løbende kan justere trafiksignalerne, så vi udnytter kapaciteten på vores veje bedst muligt. Ud over et bedre trafikflow vil det give en bedre oplevelse af at være trafikant i Aarhus, fordi vi mindsker situationer, hvor det føles som om, man holder for rødt uden grund,” siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

De 13 signalanlæg vil komme op og blive testet henover sommeren. Mens arbejdet står på, vil de enkelte lyskryds i perioder være slukkede.

Baggrund 

En opgradering af alle Aarhus Kommunes 231 signalanlæg skal gøre det muligt at optime-re trafikafviklingen i Aarhus med kort varsel. Uanset om ændringer opstår pludseligt ved uheld og udrykning, eller når der er planlagte større events og vejarbejder. 

Med hjælp fra realtidsdata kan en ingeniør fjernstyre signalerne og fx give grønt lys i længere tid i én retning, hvis der opstår en længere kø, eller en ambulance skal igennem. Planen er, at en tredjedel af alle kommunens signalanlæg skal være koblet op på den nye teknologi inden 2023. 

”Vi skal være mere ambitiøse. En bemandet trafikcentral, hvor trafikeksperter hver dag overvåger og justerer byens infrastruktur, kan spare aarhusianerne værdifuld tid hver eneste dag. Vi er kommet godt fra start, men det store potentiale i teknologien skal afspejle sig i midlerne, vi dedikerer til trafikcentralen, fortæller Bünyamin Simsek.