Langt om længe: Nu er der sat dato på Letbanens første rigtige tur til Grenaa

Foto: Aarhus Letbane

Den sidste del af letbanens etape 1 er godkendt. Strækningerne mellem Aarhus og Grenaa samt mellem Lisbjerg og Lystrup begynder at køre med passagerer tirsdag den 30. april.

Aarhus Letbane har modtaget den endelige godkendelse af letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. I samme ombæring er den nye strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også godkendt. Aarhus Letbane har fået godkendelsen med 12 vilkår, der alle er kendte og vil blive håndteret. 

Dermed kan Letbanen begynde at køre med passagerer på begge strækninger: Første tur afgår tirsdag den 30. april kl. 5.51 fra Aarhus H til Grenaa, mens første tur den modsatte vej afgår kl. 5.14. Nord for Aarhus kører Letbanen den første tur fra Lystrup over Aarhus Universitetshospital til Aarhus H kl. 5.12. 

Fire kommuner knyttes sammen

Med godkendelserne af de to strækninger er arbejdet med etape 1 af Aarhus Letbane afsluttet. Et projekt til godt fire milliarder kroner, der spænder over 110 kilometer letbane i Østjylland fra Odder i syd til Grenaa i nord. Aarhus Letbane er Danmarks første og største letbane, der binder den østjyske byregion bedre sammen med moderne, komfortabel og miljøvenlig kollektiv transport.

- Med åbningen af den sidste delstrækning kan vi nu for alvor drage fordel af Letbanen i Østjylland. Titusindvis af østjyder vil opleve, at store dele af Djursland nu bliver tæt forbundet med Aarhus og Odder. Uanset om du er pendler eller vil benytte dig af områdets mange tilbud inden for kultur, natur og shopping, vil Letbanen give Østjylland et kæmpe løft, siger regionsrådsformand i Region Midtjylland Anders Kühnau (S).

Danmarks første letbane er også en del af løsningen på nogle af de udfordringer, som den stærke vækst i Østjylland medfører.

- Med 110 kilometer letbane på langs af den østjyske byregion øger vi både områdets sammenhængskraft og understøtter, at den flotte vækst vi oplever, kan fortsætte og udbygges. De nye strækninger vil markant styrke områdets infrastruktur og gøre livet lettere for rigtigt mange samtidigt med, at Letbanen er en miljømæssig gevinst. Der er kun grund til at glæde sig på hele byregionens vegne, siger borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard (S).

Flere afgange i timen

Letbanen indleder driften til Grenaa med timedrift mellem Ryomgård og Grenaa, samt halvtimesdrift mellem Ryomgård og Aarhus H. Senere, når Banedanmark er færdig med at hastighedsopgradere strækningen, og Aarhus Letbane har etableret krydsningsspor i Trustrup, bliver der også halvtimesdrift mellem Grenaa og Ryomgård. Dermed vil der som minimum være halvtimesdrift på hele strækningen. 

Fra 30. april vil frekvensen af afgange mellem Mårslet og Aarhus ligeledes blive øget fra to til fire afgange i timen på hverdage. Samtidig øges frekvensen på den indre strækning fra seks til otte afgange i timen på hverdage i dagtimerne.

Med genåbningen af strækningen mellem Aarhus og Grenaa skal bilisterne atter vænne sig til, at bommene går ned i overkørslerne. Den tid, som bommene er nede, svarer til bomtiderne for den tidligere nærbane. Flere steder på strækningen – f.eks. i Lystrup – betyder et øget antal afgange dog også, at der bliver flere tidspunkter på dagen, hvor bommene går ned for bilister, cyklister og gående. Den forbedrede frekvens og service for Letbanens kunder vil således stille krav om øget tålmodighed fra de øvrige trafikanters side.

Også letbanens kunder kan dog få brug for lidt tålmodighed i de første uger. Belært af erfaringer fra åbningen af strækningen til Odder, må der i opstartsfasen forventes nogle uregelmæssigheder, indtil alle aktører har fået mere erfaring med driften af den nye strækning. Desuden medfører åbningen af strækningen til Grenaa, at der laves mindre justeringer af den samlede køreplan, herunder hvilke perroner der benyttes. 

Hvad angår tilgængelighed på strækningen til Grenaa gælder de samme forudsætninger som på strækningen til Odder: Der er tale om ombygning af gamle, eksisterende perroner. Flere steder giver det de kendte udfordringer mht. af- og påstigning, bl.a. hvor perronerne er placeret i kurver, idet letbanen naturligvis skal overholde gældende krav til sikkerhed og tolerancer i forhold til perroner, skinneanlæg og letbanetog. 

Som tidligere udmeldt pågår arbejdet med at finde løsninger, der kan forbedre tilgængeligheden yderligere i forhold det oprindeligt projekterede. De foreslåede løsninger og den tilhørende økonomi vil til sommer blive forelagt til politisk behandling i ejerkredsen såvel som hos de berørte kommuner. 

Rabat på rejsen

Når Letbanen åbner mod Grenaa, kan kunderne få rabat på rejsen med Letbanekortet. Med Letbanekortet kan kunderne rejse frit med både Letbanen og Midttrafiks busser langs hele letbanestrækningen i 30 dage for 800 kr. Normalprisen for en rejse mellem Grenaa og Aarhus H er 1.610 kr.

Letbanekortet er et særtilbud til de kunder, der rejser langt på letbanestrækningen. Det kan kun købes i Midttrafik app fra 30. april og frem til 30. juni 2019. 

Ud over det billige pendlerkort, kan kunderne gennem hele juli måned rejse med en dagsbillet i Letbanen for kun 50 kr. Voksne kan have to børn med gratis, og børn uden følge af en voksen kan rejse for 25 kroner. Normalt koster en enkeltbillet mellem Aarhus og Grenaa 110 kroner, så der er tale om mindre end halv pris i juli. 

Fejring 12. maj

Som tidligere meddelt fejres åbningen af letbanestrækningerne mellem Aarhus og Grenaa med et særtog for særligt indbudte søndag den 12. maj med lokale festligheder i de forskellige byer langs banen. Der er gratis kørsel på strækningen hele dagen.