I de næste uger holder politiet særligt øje med en gruppe cyklister i Aarhus

Politiet rykker i de kommende uger ud på de aarhusianske cykelstier. Foto: Shutterstock

I de kommende uger kigger politiet nærmere på sikkerheden på de aarhusianske cykelstier. Det er især de unge cyklister, som befinder sig i politiets søgelys.

Mange studerende er netop begyndt på deres uddannelser i Aarhus. Det betyder mange nye cyklister på byens gader og cykelstier. Derfor sætter en kampagne nu fokus på unge cyklisters adfærd og trafiksikkerhed. I efterårsmånederne emmer Aarhus af studiestart og sociale arrangementer. Det er samtidig de måneder, hvor der sker flest cykelulykker i byen. Det er særligt de unge, der fylder i ulykkesstatistikken. Derfor sætter en ny kampagne målrettet unge fokus på at nedbringe antallet af ulykker.

”Vi bliver flere og flere aarhusianere. Det kan man også se på cykelstierne. Derfor er det meget vigtigt, at vi er opmærksomme på både vores egen og vores medtrafikanters sikkerhed og adfærd," siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

Antallet af cykelulykker i Aarhus er steget fra 181 i 2014 til 220 i 2018. Det er en stigning på knap 22 procent.

Fokus på bøder

Med kampagnen ”Styr uden om kæmpebøder” sætter Aarhus Kommune og Østjyllands Politi nu fokus på, at det kan koste dyrt ikke at overholde færdselsloven. Selvom kampagnen fokuserer på bøder, er målet at nedbringe antallet af ulykker.

"Vi kan se, at alt for mange cykler over for rødt, cykler i modsat retning eller cykler med mobilen i hånden. Der er mange myter om, hvad man må og ikke må på cykel. Kampagnen fokuserer på bøderne, men det vigtige for os er at få nedbragt antallet af tilskadekomne og dræbte i trafikken. Erfaringen viser, at bøder er et godt redskab til at nå det mål," siger Heine Hansen, vicepolitiinspektør ved Østjyllands Politi.

I ugerne op til efterårsferien vil der være mere politi på gaden, som med bødeblokken i hånden vil have et ekstra øje på cyklisterne.

Om kampagnen

  • Kampagnen ”Styr uden om kæmpebøder” afvikles i uge 40 -41.
  • Kampagnen er en del af Aarhus Kommune og Østjyllands Politis fælles tryghedsstrategi Tryg i Aarhus (www.tryghed.aarhus.dk).
  • Indsatsen består blandt andet af kampagnefilm og information på Facebook i samarbejde med byens uddannelsesinstitutioner, politikontrol, saddelcovers og postkort på byens caféer.
  • Læs mere på styrudenom.dk