Aarhus teamer nu op med onlineportalen for privat boligudlejning, Airbnb. Partnerskabet skal booste turismen, skabe nye ambassadører for Aarhus og promovere byen internationalt.
VisitAarhus og Airbnb har indgået det første samarbejde nogensinde mellem en officiel dansk turistorganisation og den førende platform for privat udlejning, Airbnb. Samarbejdet skal øge turismen og styrke den internationale promovering af Aarhus som attraktiv rejsedestination.
Samarbejdet er netop annonceret på et pressemøde i en Airbnb-bolig i centrum af Aarhus, og blev bland andet præsentereret af Aarhus Kommunes borgmester, Jacob Bundsgaard, samt direktøren i VisitAarhus.
”I Aarhus har vi store ambitioner for byen og for turismen. Målet er, at vi i 2025 har fordoblet antallet af gæstenætter fra 1 til 2 millioner, og i den forbindelse er Airbnb et stærkt og nødvendigt middel til vækst. Det ligger i byens DNA at favne udviklingen og bruge den positivt. Med samarbejdet sikrer vi viden og adgang til et attraktivt, voksende segment, der kan sprede fortællingen om Aarhus til nye verdenshjørner. Derfor er det helt naturligt for os at samarbejde med Airbnb – ligesom vi samarbejder med alle andre turismeaktører i byen,” siger direktør i VisitAarhus, Peer H. Kristensen.
Mere end 200.000 private overnatninger sidste år
Et stigende antal rejsende ønsker at indlogere sig i private boliger og få en lokal oplevelse af den by, de besøger. Sidste år besøgte 61.500 Airbnb-gæster Aarhus og overnattede i gennemsnit 3,5 nætter. Med partnerskabet kan de 4.000 lokale Airbnb-værter nu klædes på som Aarhusambassadører, og de første værtsmøder har allerede fundet sted. Samtidig styrker samarbejdet Aarhus’ position som moderne og attraktiv destination på verdenskortet.
”Det glæder mig at kunne byde Airbnb velkommen som en engageret part i arbejdet med at markedsføre Aarhus. Med det nye partnerskab bidrager Airbnb nu på lige fod med byens hoteller og andre aktører til den forventede vækst i turismen i de kommende år. Partnerskabet er udtryk for en aktiv og fremsynet tilgang til den nye turismevirkelighed, og jeg forventer en fortsat god dialog om, hvordan Airbnb’s tilstedeværelse i årene fremover kan styrke turismen i Aarhus,” siger borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard.
Airbnb glæder sig
Airbnb er repræsenteret i 191 lande over hele verden. Onlineportalen har længe haft et godt øje til den danske second city og deltog, da Aarhus i 2016 var vært ved verdens første deleøkonomiske festival. Det fortæller Head of Public Policy, The Netherlands & Nordics, Airbnb, Pieter Guldemond, som ser frem til, at partnerne i fællesskab kan gøde byens turisme:
”Airbnb’s særlige rejseform trækker flere og flere gæster til Aarhus og skaber nye indtægtskilder til byens borgere. Vi er glade for at indgå et nyskabende samarbejde med VisitAarhus og medvirke til at sprede budskabet om den smukke by og borgerne i resten af verden. Airbnb samarbejder med turistorganisationer og ministerier over hele kloden, men samarbejdet med VisitAarhus er det første af sin slags i Danmark. Vi ser frem til endnu mere samarbejde til gavn for turismen i Danmark fremadrettet,” siger han.
Aarhus-hoteller bakker op om samarbejde
Man kunne foranlediges til at tro, at byens hoteller vil være skeptisk over de nye partnerskab med Airbnb. Angiveligt er det dog ikke sådan. I en pressemeddelelse skriver VisitAarhus, at hotellerne i Aarhus vender tomlen op til samarbejdet mellem VisitAarhus og Airbnb, da samarbejdet sender ekstra ressourcer i indsatsen for at styrke byens turisme.
”Det er glædeligt, at Airbnb vil bidrage kontant til at markedsføre Aarhus over for omverden. Og det er flot, at det er lykkedes VisitAarhus at få Airbnb til at tage medansvar for at styrke turismen i Aarhus, som de øvrige partnere i VisitAarhus har været med til gennem mange år. Airbnb er en professionel formidler af overnatning med en kæmpe omsætning i Danmark – og som en ansvarlig kommerciel aktør er det en opgave, man bør tage på sig,” siger direktør på Montra Hotel Sabro Kro, Jakob Wätjen.
Siden 2014 har turismen i Aarhus været nærmest eksplosivt stigende. Sideløbende har flere og flere af byens besøgende benyttet sig af privat indkvartering, der giver mulighed for at opleve destinationen fra lokalt hold. Og fra hotellerne høster VisitAarhus ros for at tilpasse sig udviklingen og de store rejsetrends.
”Jeg ser meget positivt på, at man i Aarhus søger at etablere samarbejde med en aktør som Airbnb. Det her er et globalt marked, der udvikler sig hele tiden. Og vi skal være nysgerrige på, hvordan vi kan benytte den stigende interesse for Aarhus til at skabe endnu mere vækst til byen. Det må være måden, man bedst ruster sig til fremtiden på,” lyder reaktionen fra Flemming Poulsen, direktør i Comwell, Aarhus.
Opbakningen til det nye samarbejde beror først og fremmest på forventningen om, at partnerskabet med Airbnb vil trække flere internationale gæster og nye segmenter til Aarhus. Derfor er der heller ingen bekymring for, at Airbnb kannibaliserer på hotelmarkedet i Aarhus.
”Vores erfaring har indtil videre været, at mere kapacitet til byen betyder øget turisme. Aarhus har plads til vækst og nye gæster. Derfor er vi meget optimistiske omkring, at Airbnb nu melder sig ind i samarbejdet med VisitAarhus og dermed forpligter sig i indsatsen for at øge turismen i Aarhus til gavn for os alle sammen,” siger direktør i Scandic Hotels Denmark West, Jesper Buus.